7 TIPS VOOR LEIDDINGGEVENDEN

Uit een onderzoek van de Arbo Unie onder 475 managers en directeuren blijkt dat het merendeel van de managers niet goed begrijpt waar de stress bij hun medewerkers vandaan komt. 40% van de leidinggevenden denkt dat hun medewerkers nauwelijks stress ervaren. 58% denkt dat de stress voortvloeit uit een te zwaar takenpakket.

9 van de 10 werknemers ervaren stress

Stress wordt ten onrechte gezien als een probleem waar de leidinggevende weinig invloed op heeft. Uit een ander onderzoek, uitgevoerd door Hays, blijkt dat 9 op de 10 medewerkers stress ervaart. Vooral jonge managers weten niet hoe ze die signalen van stress bij hun medewerkers herkennen. 

Maar de baas is het probleem

De invloed van stress door een lastige baas is groot. Personeel wil niet dat de baas boos wordt, uit angst voor ontslag. Ze zijn niet meer bezig met hun ontwikkeling of het bereiken van doelen en durven geen initiatieven te nemen. Een lastige baas is funest voor de productiviteit. Er kan zelfs een angstcultuur ontstaan. En het aantal burn-outs nemen toe. [Bron: FD 2018]  

Wat is een goede manager?

7 tips om werkgeluk te vergroten

Wat kun je als leidinggevende nou concreet doen om werkgeluk te vergroten? Lisa Barrington, lid van de Forbes Coaches Council, bestudeerde ruim 200 onderzoeken naar werkgeluk. Dit zijn haar tips:

  1. Stel transparante en haalbare verwachtingen
  2. Laat medewerkers naar een doel toe werken.
  3. Geef de middelen en omstandigheden om het werk te kunnen doen.
  4. Zorg ervoor dat medewerkers hun vaardigheden kunnen inzetten. 
  5. Geef ruimte om taken effectief te volbrengen.
  6. Bouw persoonlijke en zorgzame relaties op met en tussen teamleden.
  7. Bied erkenning en regelmatige en tijdige feedback.

Bonustip: spreek waardering uit!  

Wil je echt een betere baas worden?