TIPS VOOR LEIDINGGEVENDEN

Status, creativiteit, autonomie, erkenning? Als je weet wat jouw medewerker motiveert, heb je de basis voor een goed gesprek te pakken. De training Het Goede Gesprek van GoodHabitz helpt je in vijf stappen naar een echt goed gesprek met je medewerkers. De eerste drie stappen worden hier onthuld.

Stap 3. Essentiele ingrediënten
Hier wordt dieper ingegaan op de essentiële ingrediënten van een goed gesprek:

Hoe creëer je gelijkwaardigheid?
Medewerkers zijn niet altijd eerlijk tegen hun leidinggevende. Ze voelen dat jij de macht hebt om hun carrière te beïnvloeden, dus spelen ze liever op safe. Als leidinggevende kun je dit doorbreken door je oprecht te verdiepen in je medewerker, en je op te stellen als coach. Dat wil zeggen: Geef verantwoordelijkheden uit handen. Luister aandachtig. En richt je op de mens.

Hoe motiveer je je medewerkers?
Prestatie, macht, erkenning en controle. Dat willen alle mensen in meer of mindere mate, zegt David McClelland. Meer status, meer sociale contacten, meer creativiteit of een hoger salaris? Aan jou de taak om te ontdekken wat jouw medewerker wil en je hebt de sleutel tot motivatie. Spreek je medewerker aan op zijn of haar intrinsieke motivatie en de organisatiedoelen worden vanzelf nagestreefd.

Waarop baseer je je feedback?
Feedback geven is cruciaal voor een goede werkrelatie. Je medewerker voelt zich begrepen en gezien als jij hem of haar goed observeert. Gebruik al je zintuigen. Luister goed, ook tussen de regels door. Luister ook goed naar jezelf, welke vragen heb je? Stel vragen en vat samen wat de ander zegt, dan weet je zeker of je elkaar goed begrijpt. Je kunt je observaties altijd staven bij collega’s.

Enthousiast?
Online is deze training veel leuker. Met een test, magazines, recaps en een afsluitende toets. Doe de training Het Goede Gesprek.