Een rondetafelgesprek met vier medewerkers
Blijvend leren, klinkt goed, maar hoe werkt dat in de praktijk? We schuiven aan bij een rondetafelgesprek met collega’s van Makro Nederland. ‘Iedereen wil zich ontwikkelen, de vraag is welke kant op. Daarom is het belangrijk om mensen kansen te geven. Als je de kans op ontwikkeling krijgt ga je beseffen wat je echt wil.’
Een rondetafelgesprek
‘Het is mijn werk om
er voor te zorgen dat mijn collega’s hun werk veilig en gezond
kunnen doen zodat ze tot voorbij hun pensioen gezond blijven.’
Marlene Smakman is Specialist Health bij Makro. ‘Marlene ís
Expeditie Fit ,’ zegt haar collega Susan Oldewarris, Specialist
Learning & Development. ‘Ze zorgt ervoor dat iedereen in de
organisatie zich op een laagdrempelige manier kan ontwikkelen.’
‘Zowel geestelijk als fysiek,’ vult Marlene aan. Aan tafel zit
ook Erick Veaizan Alvarez, Junior Specialist op de visafdeling
van de Makro in Beverwijk, hij stuurt een team van vijf mensen
aan. Charlotte Poldervaart werkt op het hoofdkantoor als
Medewerker Masterdata. ‘Wij zetten alle artikelen in het
systeem, zodat de scanner weet dat je bijvoorbeeld een banaan
hebt gekocht.’
Voorbeeldfunctie
Erick praat veel met
‘zijn jongens’. ‘Als je luistert win je vertrouwen van mensen
én hoor je wat ze zelf willen. En daar begint het leren. Ik
ben 42 jaar oud, en de jongens op mijn afdeling zijn gemiddeld
twee keer zo jong. Dus ik zeg vaak grappend dat ze ook twee
keer zo fit moeten zijn.’ Als leidinggevende heb je een
voorbeeldrol vindt Erick. ‘Hoe meer ik leer, hoe meer de
mensen zich om mij heen ontwikkelen. Dat geldt voor mijn team
en mijn klanten, maar ook voor mijn dochter van vijf.’
70% is domweg doen
‘Als je medewerkers
iets wilt bijbrengen, dan stuur je ze op cursus,’ zegt Susan.
‘Niet dus. Maar dat leerden we vroeger. Pas later hoorde ik
van het 10:20:70-model dat beschrijft dat leren een continu
proces is waarbij je 10% in een cursus of training leert, 20%
van een begeleider die je coacht, traint of inwerkt en 70% is
domweg doen. Pak maar een vis, ga maar eens snijden en kijk
hoe die vis er van binnen uitziet.’ In haar vorige baan hoorde
Susan van GoodHabitz. ‘Ik was zo blij toen ik hoorde dat we
dat bij Makro vanuit de CAO gewoon cadeau krijgen. Het sluit
compleet aan op de 10:20:70-gedachte.’
Een gezamenlijk doel
‘Via GoodHabitz kan
elke medewerker online trainingen volgen in zijn eigen tijd,’
vertelt Susan. ‘Om het gebruik te stimuleren krijgen de
medewerkers voor maximaal twee afgeronde cursussen een voucher
van tien euro die ze kunnen toevoegen aan het budget van het
teamuitje. Er zijn teams die daar heel gemotiveerd van
worden.’
Spannend vergaderen
‘Het verbaast me dat
er collega’s zijn die hun eigen tijd niet willen besteden aan
een cursus. Ik ben meteen gaan kijken wat er allemaal
aangeboden werd. Eerst heb ik mijn kennis van Excel
bijgespijkerd. Daarna deed ik de cursus Presenteren, die kwam
direct van pas als voorzitter van de ouderraad van de
basisschool van mijn zoon.’ Charlotte kreeg de smaak te pakken
en volgde daarna nog veel meer trainingen. ‘De cursus Spannend
Vergaderen kwam ook goed van pas. Ik heb iedereen van de
ouderraad gevraagd op te staan en naast een andere buurman
laten zitten. Het is leuk om tips meteen in de praktijk toe te
passen.’
Iedereen wil zich ontwikkelen
Marlene is
optimistisch. ‘Als je mensen persoonlijk benadert dan merk je
vaak dat er toch interesse is. We hebben een pilot gedaan bij
de Makro in Nuth. Alle 55-plussers van die vestiging kregen
een workshop over vitaliteit aangeboden. Na afloop konden ze
een individueel gesprek met een vitaliteitscoach aanvragen.
90% deed mee aan de workshop en 75% maakte gebruik van het
gesprek met de vitaliteitscoach.’ Ook al is tijd geld, toch
zegt Erick tegen zijn team dat ze het moeten aangeven als ze
een cursus willen doen tijdens werktijd. ‘Iedereen wil zich
ontwikkelen, de vraag is welke kant op. Daarom is het
belangrijk om mensen kansen te geven. Als je de kans op
ontwikkeling krijgt ga je beseffen wat je echt wil.’